Radio-C

oktober 30, 2006

Oxford Collapse - Remember the Night Parties


Oxford Collapse, een trio uit Brooklyn, levert met "Remember The Night Parties" hun eerste album af voor het Sub Pop-label. En omdat ze daar bij Sub Pop meestal een goede neus hebben voor leuke gitaar-rock, was mijn nieuwsgierigheid alvast geprikkeld.
En omdat je nooit mag afgaan op andermans mening - behalve als het om Motel Magnolia recensies gaat uiteraard! - heb ik de afgelopen doorgebracht, luisterend naar het derde album van dit trio: "Remember The Night Parties". En om alvast een tipje van de sluier op te lichten: ik heb me geen moment verveeld met dit album.

Aanvankelijk vond ik het openingsnummer 'He'll paint while we play' een beetje stuurloos en zeeziekmakend, maar eenmaal je dit nummer hebt doorstaan, krijg je de echte sound te horen. Stevige gitaren dus en makkelijk in het gehoor liggende refreintjes. 'Please visit your national parks' mag dan eeen van de betere nummers zijn, het ruikt toch verdacht sterk op de dEUS-song 'Via'. En dan zal de aandachtige MM-lezer niet schrikken als ik beweer dat ik het origineel stukken beter vind, maar wie kan er ook op tegen deze Belgische gODEN?
Laat ons gewoon headbangen op 'Loser City', meebrullen met het refrein van 'Lady Lawyers' en het slotnummer 'In your volcano', of laat je inpakken door het langzaam aanzwellende 'Return of Bruno'.

Oxford Collpase heeft met deze plaat een aardig staaltje van hun kunnen gegeven. "Remember The Night Parties" staat dan ook vol poppy rock songs waarmee ze menig muziekliefhbeer moeten kunnen overtuigen. Deze groep is klaar voor een doorbraak, wie weet gaat dit lukken met de steun van hun nieuw label.

Downloads:
Please visit your national parks (mp3)