Radio-C

april 17, 2006

Parts & Labor "Stay afraid"


Het (bebaarde) trio Parts & Labor uit Brooklyn New York tourt op dit moment door Canada samen met labelgenoten Wilderness. Ik vermoed dat de bezoekers van deze concerten best over stalen trommelvliezen beschikken om de dag erna nog een deftige conversatie te kunnen hebben, want de sound van dit trio zou op sommige momenten zelfs een straajager schrik doen aanjagen. Parts & Labor maakt namelijk teringherrie, noise, ketelmuziek, of hoe je het ook wilt noemen, althans volgens mijn wat dove en bejaarde buurman. Hij kwam net nog vragen of ik met verbouwingen bezig was, ik verontschuldigde me voor de (muzikale?) overlast en verminderde het volume een héél klein beetje - hij merkt het verschil toch niet echt - en deed verder met mijn 'verbouwingen'.
Maar ergens moet ik hem toch gelijk geven: als er op de drums gemept wordt, lijkt het inderdaad of er serieus wat afgetimmerd wordt. Gelukkig wordt er ook nog echt gemusiceerd op "Stay afraid". Zo is er in het openingsnummer 'A great divide' zelfs ademruimte voor echte zanglijnen en hoor ik zelfs doedelzak (?). 'Drastic measures' begint met een overscherend vliegtuig waarna percussie (even geen gemep op die drums, heel even maar) volgt en dan weer die typische sound: een muur vol noise waarin een zanger zich staande probeert te houden. De ene keer lukt dat echter beter dan de andere keer.
Zo vind ik de eerste twee/drie songs op "Stay afraid" echte stevige brokken rock die het best tot hun recht komen als je ze snoeihard afspeelt maar daarna gaat het allemaal een beetje vervelen. De melodieën worden wat verwaarloosd, de songs worden minder song en meer noise, en het trucje met de geluidsmuur en andere geluiden (een stervende (?) kip (!), overstuurde gitaren, drums zoals Metallica ze graag had op "St. Anger") wat begint te vervelen.
Het lukt me niet echt om deze plaat in één keer uit te zitten, bijgevolg kan de conclusie alleen maar luiden: met mate nuttigen! Deze plaat zal wellicht alleen de echte fans van dit genre kunnen bekoren en voor alle anderen is er gelukkig genoeg andere (rustige) muziek om van te genieten (en voor mijn buurman is er spijtig genoeg nog altijd Frans Bauer, God vergeve het hem, maar hoor je mij daarover klagen?).

Downloads:
A great Divide
Andere mp3's