Radio-C

april 01, 2006

Wilderness "Vessel States"


De schilder Karel Appel heeft het wellicht al honderden keren moeten horen: "Dat kan ik ook! En zelfs beter!!" Diezelfde gedachte zal menigeen bekruipen bij het horen van de tweede van Wilderness. Die man kan gewoon niet zingen, zal je misschien denken bij de schreeuwerige, bijna onverstaanbare zang, of vindt u deze cd wel de ideale soundtrack bij de volle maan of doet de zeurderige zang u denken aan die vervelende stem en toon van die saaie geschiedenisleraar uit het middelbaar? Hoe dan ook: niemand kan onberoerd blijven bij deze plaat/groep, zoveel is duidelijk.

Wilderness is een vierkoppige band uit Baltimore (VS) die al ruim 10 jaar samen muziek maakt en rondreist. Experimentele rock die doet denken aan Public Image Ltd., The Fall, Joy Division, Savage Republic maar toch anders klinkt, zo zou je hun muziek gemakshalve kunnen omschrijven. Ik hoor zelfs een laagje symfonsich getinte rock (die tempowisselingen) met daarboven de unieke schreeuw/zang van de zanger die je probeert te bekeren tot zijn 'geloof'.
De songs zijn wel vrij inwisselbaar: mocht je de kamer even verlaten en enkele minuten later terugkomen, je zou gezworen hebben dat je nog steeds naar hetzelfde nummer aan het luisteren bent. Althans dat is wat bij de eerste beluisteringen blijkt. Wie echter de volharding heeft om zich volledig onder te dompelen in deze vreemde poel van klanken, zal uiteindelijk de subtiele muzikale verschillen beginnen horen en misschien zelfs beginnen 'meezingen'.

Zoek dus niet naar meezingbare refreinen op deze plaat want je zult van een kale reis terugkomen. Hun gelijknamig debuut werd vrij lovend ontvangen vorig jaar maar het commercieel succes bleef uit. Ik vrees dat succes hier echter relatief is, Wilderness zal wellicht een groep blijven die het beter zal doen bij de critici dan bij het publiek, .
En om ook in schilderstaal te eindigen: deze "Vessel States" zou de zoundtrack kunnen zijn bij Munch's "Scream" maar dat had u al begrepen wellicht.

Downloads:
Emergency (uit "Vessel States")
Arkless (uit "Wilderness")

2 Comments:

  • Ik wist niet dat de plaat al uit is. Ik vind hun debuutplaat erg ok. Zal deze dus ook maar snel aanschaffen en er wat over melden op mijn blog.

    By Anonymous Anoniem, at 03 april, 2006 20:48  

  • Hmmm vaag. Ik meende toch echt op 'publish your comment' geklikt te hebben. Wellicht dat ik dus in herhaling val. Vind de eerste plaat van Wilderness erg ok. Snel deze ook maar aanschaffen dus. Ik wist overigens niet dat de plaat al uit is...

    By Anonymous Anoniem, at 03 april, 2006 21:04  

Een reactie posten

<< Home