Radio-C

februari 07, 2005

Bloc Party "Silent Alarm" (review)

Het siert Bloc Party dat ze na de succesvolle singles van vorig jaar niet overhaast te werk gingen en onmiddellijk een full album uitbrachten. De vraag is nu: was het allemaal het wachten waard? De eerste vier nummers van "Silent Alarm" laten er echter geen twijfel over bestaan.
Opener 'Like eating glass' gaat erin als een fris glas water/cola/bier (schrappen wat niet past) op een hete zomerdag ("I drink poison like eating glass"), 'Helicopter' en 'Banquet' kenden we al als de voortreffelijke singles van vorig jaar die ons naar het vervolg deden uitkeken. En 'Positive tension' bouwt een stevige fundering met voornamelijk (tegendraadse) drums en stem tot het refrein alles onderuit haalt. Het resultaat is echter geen bouwvallig krot maar een modern bouwwerk waarin groepen als Blur en The Streets een kamer huren.
Maar dan gaat het even mis. 'Blue light' begint veelbelovend maar kan deze belofte niet inlossen. Het is en blijft een aanzet tot een song en op het moment dat het zou moeten gebeuren, is het plots gedaan. Dat is dan ook het enig positieve aan deze song: hij duurt nog geen 3 minuten. Maar daarna herstelt Bloc Party miraculeus. 'She's hearing voices' klinkt als Joy Division zonder al te veel pessimisme. 'This Modern Love' is een rustig kabbelend beekje dat even later in een stroomversnelling terecht komt en 'Pioneers' gebruikt het beste van The Cure om er een nieuw Bloc Party nummer van te maken. De meest recente single 'So here we are' behoort zelfs niet tot het beste van wat er op dit schijfje verzameld staat, maar dat zegt misschien meer over het niveau van deze cd dan over de songschrijverskwaliteiten van Bloc Party. Eindigen doen ze met het nummer 'Compliments', een traag en meesleepend nummer dat fluisterend wordt gezongen. Onze complimenten dus!
Eindconclusie: 9/10

Downloads:
Bloc Party site