Radio-C

februari 04, 2005

Monza "Grand"


Monza bracht vorige week zijn tweede cd "Grand" uit. Alle artikels en recensies die ik tot nu toe las waren één voor één zeer lovend. Op basis van de nummers die ik reeds hoorde - ik moet toegeven dat het er niet veel zijn - kan ik hen daarin niet volledig bijtreden. De single 'Dood aan alle meisjes' spoort mij alvast niet aan om het album aan te schaffen, de vorige single 'Naar men zegt' vond ik dan wel beter.
In de morgen krijgt Monza zelfs 5/5 en verantwoorden ze hun keuze zo: "Grand is een plaat waarbij de krop zich al tijdens de eerste beluistering in de keel nestelt: pakkend, emotioneel, rauw en met teksten die als een bijl in je hart kappen. ‘Dood aan alle meisjes’, ‘Naar men zegt’ en vooral ‘Alles half’ analyseren met een chirurgische precisie het gevoel van de leegte, van een galmend gat dat met geen geld te vullen valt. Meuris zingt beter dan ooit, zangeres Liesbeth De Wael voegt een kwetsbaarheid toe waar het het oude Monza vaak aan ontbrak en ook de rest van de groep, allemaal nieuwe gezichten, kleurt de nummers gepast in. Vooral gitarist Jan Van Sichem Jr. toont zichzelf een aanwinst die zich niet opdringt als de song daar niet bij gebaat is. Grandis geen plaatje geworden. Het is geen entertainment. Daarvan hebben we ondertussen al meer dan genoeg. Meuris heeft zijn hart op uw rekeningnummer gestort, met Monza een cd opgenomen die een verschil maakt. En daarvan kun je nooit genoeg hebben. (B. Steenhaut)"

Op hun officiële site kan je het ganse album voorbeluisteren.
En waarom is het album nog niet te downloaden bij de Belgische downloadshops? En dan maar klagen dat er zo veel illegaal wordt gedownload.

Enkele recensies:
De Tijd
Studio Brussel
Humo

1 Comments:

  • Na 'Dood aan alle meisjes' was ik ook vrij sceptisch over het 'nieuwe' Monza, maar 'Grand' is echt wel een fijn (groei)plaatje vind ik nu, na een luisterbeurt of vijf. En deze weblog is een fijne ontdekking!

    Groet.

    By Blogger Kristof, at 04 februari, 2005 21:04  

Een reactie posten

<< Home