Radio-C

april 13, 2005

British Sea Power "Open season"


British Sea Power is een groep uit het Engelse Brighton die net hun tweede cd "Open season" op de mensheid heeft losgelaten. De stem van zanger Yan deed mij onmiddelijk denken aan die van Richard Butler, de zanger van Psychedelic Furs en muzikaal wonen ze in dezelfde wijk als The House of Love, Echo & The Bunnymen, The Cure en Joy Division (bij Pitchfork denken ze zelfs dat de Pixies ten tijde van Bossanova daar ook gewoond hebben). Kortom British Sea Power maken allesbehalve originele muziek maar aan de andere kant klinken hun nummers bijzonder fris en melodieus.
De openingssong en eerste single 'It ended on an oily stage' heb je misschien al horen langskomen op de radio en toen dacht je: 'Klinkt niet slecht maar we hebben al beter gehoord'. En ik moet toegeven dat ik daar eigenlijk net hetzelfde over denk.
Maar bij 'Please stand up' hoor je plots wel een song die je volledige aandacht kan opeisen. Een andere hoogvlieger is 'To go to sleep' dat zo op de laatste Mercury Rev had kunnen staan en het springerige 'Victorian Age'. Voor de rest kan ik geen enkele slechte song ontdekken op deze cd maar toch weten ze mij niet echt te overtuigen.
In Engeland verkopen ze als zoete broodjes maar voorlopig zal het, volgens mijn bescheiden mening, nog niet lukken in Europa.
Eindconclusie: 7/10

Links:
Video voor 'It ended on an oily stage' (hi low)
Fragmenten van deze cd kan je hier beluisteren.

1 Comments:

Een reactie posten

<< Home