Radio-C

april 07, 2005

Garbage "Bleed like me" (review)


We hebben er vier jaar op moeten wachten maar morgen is het dan zo ver: de nieuwe Garbage-cd "Bleed like me" ligt in de winkel en/of is te downloaden in uw favoriete downloadshop. "Bleed like me" is de vierde cd van het gezelschap rond Shirley Manson en Butch Vig (u weet wel de producer van dé plaat van de jaren '90: "Nevermind") en de opvolger van het wat teleurstellende "Beautifulgarbage". Het heeft overigens geen haar gescheeld of het was over en uit voor Garbage maar ondanks een stembandoperatie en interne spanningen in de groep kunnen we nu toch genieten van dit schijfje.
De eerste single 'Why do you love me?' beloofde alvast veel: een stevig rocknummer met een exlosief refrein waarvan je zowaar vrolijk werd. En zo staan er dus nog een paar op deze cd.
'Bad boyfriend' bijvoorbeeld is een typische Garbage-song waarin Dave Grohl achter de drums heeft plaats genomen en Shirley zingt hier alsof ze zelf te veel het slechte vriendinnetje geweest is. Ook 'Run baby run' ligt onmiddelijk goed in het gehoor en is een potentiële single wat eigenlijk ook gezegd kan worden van 'Right between the eyes'. Weinig vernieuwend allemaal maar wel lekker. Maar met 'Bleed like me' betreden ze plots andere paden: wat veelbelovend begint als een lo-fi ballad, zeer voorzichtig gezongen door Shirley, wordt totaal om zeep geholpen door die enerverende en totaal ongepaste instrumentale geluidserupties die deze song steeds onderbreken! Ook dat andere rustige nummer 'It's all over but the crying' weet niet echt te overtuigen maar met 'Sex is not the enemy' slagen ze erin om een pamflet in een stevige rocksong te gieten. Trouwens, iedereen die de zin 'a revolution is the solution' geloofwaardig uit zijn bek krijgt, verdient respect! Ook 'Boys wanna fight' gaat gebukt onder een clichématige tekst maar is wel een meebruller van formaat, dat belooft op Werchter dit jaar!
Aanvankelijk was ik niet echt wild van dit Garbage-album maar ondertussen heb ik al vele uurtjes plezier aan dit schijfje beleefd. Ik hoop voor u hetzelfde!
Eindconclusie: 7/10