Radio-C

mei 15, 2006

Overeasy - Bang your buck (review)

Op "Bang Your Buck" van Overeasy staan 17 songs en na nog geen 34 minuten is het al afgelopen. U begrijpt het al: deze plaat moet al zwaar de mist in gaan om op die korte tijdspanne te gaan vervelen, en gelukkig doet ze dat niet.
Overeasy is het hobbyproject van Robert Lagendijk, die drumt in Scram C Baby en Solex en op zijn debuutplaat "Bang Your Buck" experimenteert hij met een sampler waarmee hij ritmetracks en geluiden omzet in liedjes. De songs worden verder opgesmukt met blazers en het parlando van de Australische zanger Stuart Brown.

Dat je met samples best prachtige songs kan creƫren weet u wellicht al van platen van Moby of DJ Shadow, hier probeert Lagendijk het ook met als resultaat een soort lounge voor gevorderden. Zo weet hij in het openingsnummer nog enigzins te verrassen door het swingende karakter van de blazers en de mysterieuze stem van Stuart Brown, maar eens de verrassing eraf is blijf je toch een beetje op je honger zitten.
Best leuk is "I on U" dat opgebouwd is rond een jazzy piano en een Stuart Brown die de concurrentie aangaat met Leonard Cohen of Paolo Conte (alleen voor de tekst zouden deze mannen passen: het alfabet opzeggen is nu niet direct hoogstaande literatuur).
Om u een idee te geven van de sound van Overeasy: 'Love you forever' zou het nichterig broertje kunnen zijn van T. Raumschmiere's 'Monstertruckdriver' en 'Close encounters of a weird kind' heeft iets te lang in bed gelegen met 'Sexjunkie' van de Belgische electronica-muzikant Stijn. Daarnaast doen de blazers je af en toe denken aan Candy Dulfer of Morphine, alleen hadden die laatste wel echte songs in de aanbieding.

"Bang Your Buck" is een nogal fragmentarische plaat geworden, vooral door de opeenvolging van korte tracks die niet altijd weten waar ze heen moeten, het zijn vaak schetsen die nog uitgewerkt moeten worden. Maar gelukkig gaat het geheel niet echt vervelen, daarvoor wordt de spanningsboog nog iets te strak gehouden maar om deze plaat nu echt te gaan aanbevelen, daarvoor neigt deze collectie samples toch iets te veel naar veredelde muzak: leuk als behang maar meer niet.

MySpace

Downloads:
The name of rock