Radio-C

januari 15, 2006

Gorki "Homo Erectus"

Toen ik schreef dat de eerste belangrijke release aflomstig was van The Strokes, was dat eigelijk een grote leugen. Toch voor wat ons Belgenland betreft. Want welke groep kan belangrijker zijn dan de huidige nummer 1 in de Tijdloze van Studio Brussel en 100 op 1 van Radio 1 (en ondertussen ook al hoog in de Donna Top 2005, nl. op 3)?
Ik hoef wellicht zelfs niet op deze vraag te antwoorden.


De nieuwe cd van Gorki is getiteld "Homo Erectus" en u kent ondertussen wellicht 'Joerie' al maar of hij een even goede vriend zal worden als ons 'Mia' valt echter te betwijfelen. We moeten durven toegeven dat Luc De Vos na zijn debuutplaat nooit meer datzelfde niveau heeft gehaald. (Andere meningen graag in de comments.) Is het nostalgie van mijn part of ben ik niet meegeƫvolueerd sinds Gorky zijn laatste letter veranderde? Maar als ik een cd van Gorki uit de kast haal, is het toch steevast hun fantastische 'Gorky' met daarop de klassiekers 'Lieve kleine piranha', 'Soms vraagt een mens zich af', 'Mia', 'Wacht niet te lang' en eigenlijk ook al die andere.

Gelukkig staan er op de nieuwe Gorki enkele songs die tot de beste songs behoren die Luc De Vos geschreven heeft: zo wordt er in 'Wees eens stil jongens' allesbehalve gezwegen want een stevig rocknummer met degelijk refrein, daar tegenover staan de rustiger 'Winternacht' en 'Mijn oude hart' die het album in alle schoonheid mogen afsluiten.

"Homo Erectus" mag dan al geen mijlpaal zijn in de Belgische rock, er staan wel enkele songs op die de (steeds langer wordende) lijst van Gorki-classics kunnen aanvullen. Dus u zult hier zeker geen miskoop aan doen.