Radio-C

januari 03, 2006

The Strokes - First impressions of earth


De eerste belangrijke release van het jaar komt van The Strokes uit New York, die met "First impressions of earth" hun derde album afleveren.
In 2001 verrasten ze de wereld met hun debuut "This is it" die daarna in de VS alleen al meer dan een miljoen keer over de toonbank ging. De opvolger "Room on fire" moest het doen met minder dan de helft van deze oplage.

Ik herinner me trouwens nog dat een of andere website een poll op zijn site had staan waarin The Strokes het moesten opnemen tegen The White Stripes als belangrijkste (nieuwe) band van dat jaar en dat mijn voorkeur toen uitging naar The Strokes. Ondertussen weet ik echter beter en heb ik een duidelijke voorkeur gekregen voor The Stripes en ik vrees dat dit album daar weinig aan zal kunnen veranderen.

Nochtans is de openingstrack 'You only live once' een van de betere nummers uit hun oeuvre en heeft de single 'Juicebox' een verslavende basriff, en tóch weet het album mij allesbehalve te overtuigen. Zo wordt 'Razorblade' ontsierd door een melig refrein dat rechtstreeks gepikt is van Barry Manilow's 'Mandy' of lijkt de zang van Julian Casablancas wel zeer sterk op een dronken (bestond er een andere) Shane McGowan in het bijna-Pogues nummer 'Evening sun'.

In HUMO zijn ze wat meer te spreken over deze cd maar als je de kritieken op MetaCritic er op naleest merk je duidelijk dat de meningen verdeeld zijn en dat dit dus geen plaat zal zijn voor de eindejaarslijstjes.