Radio-C

maart 06, 2005

Kaiser Chiefs "Employment" (review)


De Kaiser Chiefs haalden de februariselectie van mijn Radio-C Disc, dus slecht zullen ze wel niet zijn zeker! En inderdaad, ik vind ze zelfs leuker dan Franz en zijn broertjes, maar wil dit ook zeggen dat ze beter zijn is een totaal andere vraag die ik hier zelfs niet zal (wil) beantwoorden.
Hun debuut-cd "Employment" verschijnt morgen en wellicht kent u reeds het aanstekelijke 'Oh my God' (hun debuutsingle die opnieuw werd uitgebracht en nu eindelijk een hit). Ik kan alvast zeggen dat er nog meer van die aanstekelijke nummers op de plaat staan: 'I predict a riot', hun vorige single bijvoorbeeld maar ook de openingssong 'Everyday I love you less and less' en 'Na na na na naa' zijn vrolijke popnummers die je onmiddellijk kan meefluiten/zingen. Allemaal verre van origineel (denk aan XTC, Madness zonder de ska, Blur, The Clash, zelfs Bowie) maar zo catchy als een loopse teef! 'Saturday Night' is zelfs de bijna identieke tweeling van Bowie's 'Absolute Beginners' en dat gevoel heb je bij veel nummers op dit debuut. Maar nergens stoort het mij echt.
Kaiser Chiefs hebben met "Employment" een aardig visitekaartje afgeleverd, misschien een beetje te veel van hetzelfde en niet altijd dezelfde hoge kwaliteit maar ik heb er al veel plezier aan beleefd. Vraag me over een paar maanden/weken hoe vaak ik dit plaatje nog draai en dan vertel ik u meer!
Eindconclusie: 8.5/10