Radio-C

maart 08, 2005

Andrew Bird "The mysterious production of eggs" (review)


Het wordt hoog tijd om nog eens een nieuwe naam uit mijn hoed te toveren. Vandaag wil ik jullie kennis laten maken met ene Andrew Bird. Zijn nieuwste (vijfde!) album "The mysterious production of eggs" verscheen onlangs op het Righteous Babe-label van Ani DiFranco en krijgt overal goede reviews. Hij speelt trouwens in het voorprogramma van Ani op haar huidige tournee.
Wellicht heeft u dus nog nooit van Andrew Bird gehoord, ook voor mij was hij een nobele onbekende tot ik klikte op de reclamebanner voor deze plaat op de site van Popmatters (waren het de kleuren van de hoes, de titel, ja wat deed mij op een banner klikken, ik die meestal zelfs niet besef dat er een banner aanwezig is). Maar ik heb er alvast nog geen spijt van gehad.
Zijn stem klinkt een beetje als Thom Yorke van Radiohead en de muziek doet mij wat denken aan het debuut van Badly Drawn Boy. Maar even veel andere namen schieten je te binnen als je deze plaat beluistert, maar toen ik ophield met het zoeken naar andere referenties ontdekte ik dat Andrew een zeer goede songschrijver is die het verdient om de nodige aandacht te krijgen.
Andrew Bird wordt meestal omschreven als violist, vocalist, gitarist en/of fluiter. Op deze plaat speelde hij de meeste instrumenten zelf in, hier en daar bijgestaan door enkele gasten.
Na een intro gaat de plaat van start met de single 'Sovay', een eenvoudig en mooi liedje met gitaar. Daarna volgt 'A nervous tic motion of the head to the left' dat een instrumentaal (gefloten) refreintje heeft en verder nog opgesmukt wordt met strijkers en een van de meest gevarieerde nummers van de plaat is. (Je kan het nummer trouwens beluisteren op de Popmatters-site.) En zo gaat het verder op deze cd. In elk lied valt er wel iets te beleven en nergens gaat het vervelen of wordt het (te) moeilijk.
Deze cd haalt (bijna) hetzelfde niveau als de laatste van Bright Eyes bijvoorbeeld en verdient dus zeker even veel aandacht. Ontdek het zelf op de Righteous Babe site waar je het hele album kunt beluisteren.
Eindconclusie: 8/10

Kooplinks:
Nu reeds te verkrijgen via de import.
Releasedatum Europa: 15/03

1 Comments:

Een reactie posten

<< Home